Isnin, 30 Januari 2012

Khatam

AllahuAkbar....
Bismillahirrahmanirrahim...

Sepanjang tempoh kehamilan,aku pasti ramai ibu2 atau bakal ibu mengimpikan untuk melaksanakan sesuatu yang sangat bermanfaat buat diri si ibu juga anak dalam kandungannya... Begitu juga dengan aku... Ya, sememangnya sesuatu amalan itu jika baik, ia akan mempengaruhi janin@anak dalam kandungan..Banyak si ibu melakukan sesuatu yang positif, I'Allah anak yang lahir juga akan positif..begitu juga sebaliknya.. Terutama dari segi emosi n spiritualnya..Namun segala2nya adalah ketentuan Allah SWT, kita hanya berusaha untuk lakukan yang TEEEERRbaik thadap AMANAH ini...selebihnya, itu urusan Yang Maha Mengetahui..

AKU???!!!

Hamil anak ke 3 ni, teriingin sangat nak khatam AlQuran..walaupun sekali..Aku tahu, di luar sana ramai yang hebat2 yang lakukan lebih dari itu...Aku dapat sekali khatam pun rasanya da syukur sgt2..sape yang boleh buat lebih dari itu, MasyaAllah..TAHNIAH sangat2..:)Pastu impian aku lg,aku nak amalkan Surah2 Amalan Ketika Mengandung..Target aku setiap surah dapat ulang 3 kali jadik la..

Time mengandungkan Nasuha(puteri sulung)dulu,aku xsempat nak khatam AlQuran..sangat2 seddey..:(yela,time tu aku bekerja jadi guru sandaran. Balik rumah lotih bebenor rs nya..Tambah ngan bulan pose lagi..Biasala,bila ngandung ni cepat rasa letih..buat apa pun cepat penat n mengah..Xleh nak push2 diri sangat..Pestime ngandung la katekaan..ngado lebih..huh..tp aku xtipu tau..mmg cpt ltih..Mmm, namun aku gagahi juga untuk usaha habiskan bacaan aku..Start pasang niat pun time tu kandungan da 5 bulan..Sebelum tu ngaji juga cuma tak niatkan untuk kandungan la n xder target.. Bila kandungan 5 bulan baru aku pasang niat nak khatam Quran n pulun gila2 la nak habiskan..Terkial2 la ku..Pagi2 sampai sekolah kalau xder kelas terus ngadap Quran..Huhu, 2 juzuk aku xdapat nak habiskan..Siapa yang tlg habiskan 2 juzuk yg tertinggal tu????Pastinya suami tersayang..terima kasih abang..Walaupun aku xdapat habiskan, niat tetap nak juga khatam n tpaksa minta wakil untuk habiskan..

Uwais Al-Qarni pulak, awal2 lagi aku plan untuk amalkan Surah2 Amalan Ketika Mengandung..nak cuba sesuatu yang baru..Biasala, Norzalilah Manap ni mmg suke mencuba sesuatu yang berbeza..Mmm,aku plan, setiap surah tu perlu aku ulang sebanyak 7 kali setiap satunya...Alhamdullillah, impian aku termakbul..

Anak ke 3 ni pulak,aku nak lakukan sesuatu yang lain juga...Nak khatam Al-Quran lepas tu ingat nak ulang Surah2 Amalan Mengandung sekurang2nya 3 kali bagi setiap surah..Nak cabar diri la kononnya..bukan apa, ni semua untuk tambah baik ibadah aku yang sering alpa n kekurangan ni..Bila ada impian atau target sekurang2nya aku berusaha lebih untuk baiki mutu bacaan serta kekerapan aku menatap Kalam Allah..Maklumlaa,anak dalam kandungan ni macam ada bagi kita kekuatan tau untuk lakukan sesuatu walau hakikatnya kekuatan atau semangat itu datangnya dari Allah SWT..Biasala,kita kan nak ank kita bila keluar dari perut ni n mbesar sbg insan yg soleh la,rajin la, dgr kata la,taat la n mcm2 lg..dari janin la kne mulakan..Macam yg ilmuan kata,pendidikan ank2 itu bmula ketika anak dalam kandungan lagi..So kerana itu, kalau aku nak anak yg bQuality,si ibu(aku) kne la usaha lebih sikit, bmula dia dalam rahim lagi...coz bila da lahir n besar nanti lain pula usahanya..huh, AMANAH OH AMANAH...ANAK OH ANAK....

Alhamdulillah, beberapa hari lepas aku da selesai khatam sepertimana yg aku dambakan..Walaupun dalam keadaan yang agak xbrapa nak sihat(sesak nafas n agak termengah2)rasa sayu n terharu pula bilamana surah terakhir aku bacakan bserta doa khatam..Syuuuuukur sangat2 rasanya...

TQ,SYUKRAN ALLAH SWT...

Dan masa yang berbaki ni nak usaha habiskan Surah2 Amalan..Mula2 dulu aku ada gak rasa mcm stress jg nak habiskan bacaan Al-Quran pastu nak tambah dengan surah2 amalan tu..tapi mcm tau2 je, pd satu malam bila aku nengok tv dalam rancangan SEMANIS KURMA yg tajuknya ala2 pdidikan ank2 la,Ustazah Bahiyah nasihatkan agar khatamkan Al-Quran dulu, baru baca surah2 amalan...So, aku buat sepertimana yg disuruh...Alhamdullah, kini aku dah khatam n perlu berusaha habiskan apa yg tertinggal..Surah amalan ketika mengandung...

2 ulasan: